2009-01-03

Rädslor

I dagens samhälle pratas det knappt om "svaga" sidor. Svaga sidor är dåliga och man ska vara stark och klara av allting och inte visa sig ett uns svag mot något eller något.

Därför vill jag i detta inlägg ta upp ämnet Rädslor och samtidigt utmana er alla som läser min blogg att erkänna för er själva och oss andra vilka rädslor vi har. Nu snackar jag inte rädslor som i att "oj, jag är lite smårädd för om någon hostar..hihi..". Utan jag pratar om genuina rädslor som får ditt blod att frysa till is, hjärtat hoppa lite extra och kanske börjar du må illa och vill kräkas. Ordentlig rädsla alltså.

Ni kanske tycker mina rädslor är jättefjantiga men dom är otroligt starka för mig och jag mår fysiskt illa av dom. Här är två exempel av saker jag är livrädd för

Nr1. Jag har 4personer runt mig som jag inte kan tänka på att dom ska dö. Råkar jag tänka på det i 5minuter så strömmar tårarna nerför mina kinder och jag får en ångestattack på en gång och bryter nästan ihop. Så jag fasar för dagen det kommer hända, jag kommer inte klara av det.
Alla andra är det "okej" med. Alltså jag skulle bli ledsna om det hände andra i min närhet något och helt förstörd, men inte ens i närheten av vad jag skulle känna om det hände dessa 4personer.

Nr2. Jag är livrädd stockholms innerstad och tunnelbanan efter kl18 på kvällarna. Trots att vi kanske är 2-4 personer som är där. Jag mår illa och måste nästan kräkas för jag tycker det är så obehagligt och jobbigt och försöker undvika det i den mån jag kan att utsättas.
(och då har jag ändå varit där en hel del eftersom min bror bott där i 20år) Jag vet att ni sitter o småskrattar o kanske tom lite hånande mot mig nu, men jag vågar iaf vara ärlig om saker jag är rädda för. Vågar ni?

10 kommentarer:

linda sa...

JAg är inte s fesig att jag vägrar erkänna dem! Men det är många saker jag har verkliga rädslor för!
En varning bara! :-)

HAr ingen ording på grad av dem docl. Alal ger en panikattackkäsnkolor eller annat obehag.

1. Att baren, mannen, mamma, pappa, syskon eller syskonbarn ska dö. Jag börjar precis som du att gråta vid tanken bara, och det knyter sig i bröstet. Fassar även för den dag min mormor sak dö. Farmors har jag intekomit över fasstän det gått över 6 månader nu.

2. Höjder. Hugga, känsn som om man ska ramla över kanten, blr yr, mår ilal, får ont i hjärtat/magen och ångest. 20 meter räker och det är kört!

3. Mörker! Jag få riktig panik! Utomhus, fine! INgen skada! Men inomhus. Ett mörkt rum framkallar hemsak minen från min barndom där det spöökade. JA drabba s a panik. Dottern sager att hon sett en pojek i deras rum, en dum pojke som tittar på henen. Detat var under henens spöe period som gått över. Trotts att det är fantasier, så är jag fortfaradne livrädd för att gå i mörker. Vill bara sprinag skrikande ut. känsn som om nån frålsar en i nacken och man får panik. Hon har faramkallat känsloan av att jag inte vill sitat elelr stå bredvid deras rum när det är mörkt därinne.

4. getinagar/bromsar
De stick, det grö ont. Baar suret väcker paniken. JAg blir till en förfryst staty, slutar andas och hjärtat skenar iväg. Men komemr den närmare än 3 meter spriner jag krikande därifrån.

5. Sprutor
JAg klaa inte av att se dessa saker på tv. huuu!
att ta dem sjlv framkalalr kallsvettningar, panik.

6. Kakelackor
j, jag har sett dem. Och jag är livrädd för dem. Skriekr värre än manens bksuner som är 8, och värre! :-D Hopar upp på allt som man kan hopa upp på och skriker tills någon räddar mig. :-)

Det är mian star
ka rädslor...tror det var allt! :-)

Föresten...får jag låna ideen til min blogg? :-D
Skriver inte den här veckan, utan senare.

Yvette sa...

Saker som skrämmer mig:

1: Att någon som står min nära skall dö.

2: Att jag själv skall dö.

3: Att Jorden skall gå under.

Yvette sa...

Det var så lite så,
kom på 1 till

Att min förlossning skall vara hemsk att jag inte skall stå ut med smärtan det är jag också rädd för.

Annars är det nog inget mer.

Bassini sa...

Jag vågar erkänna men jag är faktiskt inte så rädd för nåt. Helt ärligt.

Anonym sa...

VEM ÄR INTRE RÄDD D´FÖR STHLM INNERSTAD ?? JAG MED -KRAM -´MONICA

Myzan sa...

Eftersom jag upplever din rädsla nummer 1 just nu, så kan jag säga att det är fan det tyngsta i mitt liv. det går inte på nått sätt i världen förbereda sig för den ortoliga JÄVLA chok man får. Jag går runt i ett töcken å fattar typ ingenting, fryser å skakar om vartannat.

Så jag hoppas det är MÅÅÅNGA år kvar innan du behöver uppleva det.

*kram*

Helena sa...

Jag är rädd som tusan för skyltdockor och clowner...

Vet inte riktigt varför, men kommer jag för nära utan att jag vill det så får jag panik...

enligtemma sa...

Stark att erkänna och tillåta dig tänka på det. Så länge man är medveten om storleken på sina rädslor tar de sällan överhanden i livet. Kram

sofie sa...

Jag tycker inte du är löjlig eller mesig.Jag är rädd för:Trånga utrymmen får panik o ångest
2Att bli våldtagen har folk bakom mig när det är mörkt ute går jag fortare o fortare.
nr3Att jag ska bli misshandlad igen hjärtat slår volter o jag står med nävarna i största hugg kan inte svälja eller nästan andas,tårarna kommer.
Nr 4Mina atma anfall gör allt för att komma undan,kan ej åka buss eller annat som det kan finnas människor som har starka lukter på sig.
Människor som kör för fort + att dom är dåliga förare då får jag panik o gråter nästan.
Åker aldrig karusseller får panik o hjärtat slår volter.Finns mycket mera jag är livrädd för men tror nog du har lessnat vid det här laget av att läsa.Kram på dig

linda sa...

Tack!
Skriver om det ikväll, men med en annan rublik förstås. :-)
Länkar även till dig! Som tack för din generösitet!