2009-09-14

Concerta vs Ritalin

Jag har, sedan jag fick diagnosen, fått äta concerta som är en depåtablett. Det betyder att den ska utsöndra lite men under längre tid. Ungefär som hormonspiral..
En depåtablett är inte det bästa alla gånger för en som är viktopererad så den gick ur kroppen för fort, och då fick jag äta medicinen tre gånger per dag.. Då jag var uppe i 90mg/dygn så kraschade jag rätt ordentligt. (därav mitt frånvarande på bloggfronten oxå) Det hände massor runt mig, men en "inhoppande" läkare skrev ut större tabletter åt mig så jag slapp ta flera 18mg'are... Detta gjorde att kroppen hann ta ut ännu mindre av medicinen o med allt runt mig så gick det käpprätt åt helvete..

Då jag kom till psykologen så fixade hon akut att överläkaren kom in och vi satt i över 1.5h och läkaren bara skakade på skallen i princip och sa direkt att något måste göras.
Vi bestämde att jag skulle prova byta till Ritalin och se hur det fungerade och så drog han upp funderingar på att eventuellt börja med rena amfetamintabletter ifall nu inte detta skulle fungera men jag håller alla tummarna tokhårt för att ritalinet ska funka. Jag började i nån dag att ta 10mg ritalin var fjärde timme och sen gick jag över till det läkaren ordinerade vilket blir 80mg/dygn.. Det är en del men värsta är att hittills känner jag inte så stor skillnad :S
Lite skillnad känner jag absolut men inte "tillräckligt" om ni förstår hur jag menar?

Men jag har inte ätit det så länge än och får väl kanske öka dosen lite mer oxå. Vi får se. Hoppas ni hjälper till att hålla tummarna för mig. Är inte roligt alls att må som jag mår :S

5 kommentarer:

Helena sa...

Det är klart vi läsare håller alla tummar, tår och allt vad man nu kan hålla :)

Cinn sa...

Hej!
Oj vad tufft läge, får mediciner men kroppen tar inte upp dem! Finns det annat sätt att ta dem på?

Anonym sa...

Lycka till hoppas att det fungerar med Ritalin för Dig
Birgitta

Aron sa...

Ritalin funkar metaforiskt som en berg och dalbana som har ett snabbt uppskjut i början och saktar ner vid toppen ett par minuter för att förberedda sig för stupet dvs. din psykoligiska krasch som gör dig ångestladdad, apatisk och omotiverad till allt.

Concerta funkar som en berg och dalbana som går långsamt mot toppen och stannar på toppen under en ganska lång tid och sedan färdas långsamt och försiktigt ner igen, inte alltför fort men inte alltför långsamt heller.

Concerta är till för dem som behöver ett långsamt uppskjut innan dem peakar. (Peakar= Maximal uppnåd effekt)

Men med ritalin så får du en mer kraftfullare effekt men som man säger, ju längre man klättrar, desto hårdare slår man till marken.

Man kan jämföra dessa effekter med många metaforiska uttryck. Det är så dem (enligt mig) är bäst förklarade.


Och det hon menar med rena amfetamin tabletter är egentligen Metamina. Vilket är ett kraftfullare ämne som kallas för Dexamfetamin. Det är absolut inte äkta amfetamin eftersom att ren amfetamin hade gett dig en ganska dålig effekt. Multiplacera dem ångestattackerna med 10.

newtimes sa...

usch och fy:( jag vet exakt vad du menar med att depåtabletten inte funkar...ja du vet ju min histora med allt det jag fick gå igenom så jag håller tummen att det kommer funka lotta...bamsekram