2011-03-01

Tisdag

Jag känner jag blir så irriterad ibland men det är onödigt för det ger ingen nåt förutom att jag mår dåligt.

Tex nu i big brother.. Folk överallt som diskuterar om det hela säger hela tiden att Nicky helt solklart har adhd och "det är ju bara att titta på han så ser man det ju hur mkt som helst att han har typiskt adhd"...

ADHD ÄR SÅ MYCKET MER ÄN EN SPRALLIG; GALEN KILLE!!!!!

Jag blir tokig. Om samhället inte börjar ta till sig och lära sig, hur fan ska då vi som INTE har adhd-formen som samhället tycker få den hjälp vi behöver och som gör att vi kan leva i samhället som alla andra?

Nej, vi som inte har den "klassiska" formen av adhd, vi faller mellan stolarna och det tar flera år innan man "RÅKAR" bli upptäckt och få veta mer om vad adhd egentligen handlar och innebär och då har man levt i flera år och haft massa problem som man trott berott på sigsjälv och att man är värdelös och dålig då man faktiskt egentligen haft en funktionsnedsättning som vi inte bara kan "trolla bort".
Vi kan lära oss leva med det och lära oss andra vägar att gå för att komma till samma mål som andra i samhället, och ibland innebär det att vi måste ha mediciner och/eller hjälpmedel för att klara av det. Ibland räcker det med att lära sig göra lite annorlunda bara.

Men att få gå i flera år och tro att man är värdelös bara för att samhället inte blir upplysta om vad tex adhd innebär är åt helvete fel!

Det är dags man fokuserar iaf på skolorna och att personal där får lära sig lite mer om såna saker så att barnen kan bli sedda även dom som inte har klassiska symtomen som folk vet om, och som är kanske 10% av hela adhd-verkligheten. Då kanske man kan få upp ögonen i tid och hjälpa folk i tid så dom slipper känna som jag fått göra och få hjälp att fixa skolan och reda upp sitt liv innan det blir en stor fet krasch i vuxenlivet!

2 kommentarer:

Winnie Poe sa...

Nähäää skojar du!!! Krascha det vet jag vad det är, huuuu!!!! Vet ännu inte vad det är för "fel" på mig ännu!

Felicia6 sa...

Winnie Poe, jag fick ju min diagnos som 28åring så levde ett bra tag med tron att jag var dum i huvudet :S