2011-04-29

Tradera

Vi köper ju en del via tradera ( och säljer i perioder där också) och ibland förundras man över folks auktioner :) Tony har köpt massa blurays via tradera och ramlade över en auktion på denna:





Och frakten skulle gå på 50kr så Tony mailade och frågade hur frakten kunde gå på det och fick till svar att frakten egentligen skulle gå på 53 men 50 lät mer jämnt. Nästa gång vi kollade in länken hade han ändrat till 55kr.. Vi svarade på hans mail och skrev att vi i 99% av fallen får betala 12 lr 24kr och varför just hans paket var så tungt. Det har vi inte fått svar på än dock ;)

Tycker det är lite dåligt då dom försöker få in några extra kronor på att smälla på mer fraktkostnad.. Det biter dom i ändan i slutändan för vi och många fler ja känner blir anti och skippar att lägga bud för man känner sig lite lurad och som att säljaren inte är seriös.

- Lotta via iphone 4 eller iPad2

4 kommentarer:

Lindy sa...

Fast, som professionell Traderare så vet man ju att den s.k "fraktkostnaden" inte bara handlar om porto utan inkluderar porto, emballage, att frakta godset till posten m.m.
;-)
Jag tycker det är helt rätt att säljare tar ut en lite högre leveransavgift än enbart portot. Ingen blir ju tvingad att buda och frågor bör ang. Avgifter bör ställas innan.
Lycka till med Traderandet. :-D

Felicia6 sa...

Men jag och många jag läst om/ pratat med är överens om att frakt är just fraktpriset och emballage inte räknas till frakten utan till själva packande av varan och tycker också det är säljaren som ska skriva i beskrivningen vad som ingår för den i sitt "fraktpris" isf :)

Jag har själv sålt en del och köpt en hel del på tradera, vet inte vad som krävs för att kalla sig proffessionell traderare dock, vad nu det innebär :) men hängt där tillräckligt och pratat en hel del med folk om det att ha denna åsikten :)

Lindy sa...

Om du läser Traderas regler så står det att frakt inkluderar allt det jag räknade upp.
En profesionell traderare är ex, dom som lever på det.

Felicia6 sa...

Fast då har vi antingen läst olika regler eller tolkar dom olika för jag tolkar det jag läste här: http://www.tradera.com:80/help/HelpPage.aspx?NodeID=2132#frakt som att man ska ange vad som ingår i frakten? :) att man alltså ska specificera vad fraktkostnaden innebär :)