2011-05-01

Min familj

Min familj är en krånglig historia som jag fått förklara hela min uppväxt. Nuförtiden är det inget konstigt med sådan familj-situation då det är många splittrade familjer och vanligt med nya bonussyskon osv men då jag växte upp var dom flesta runt mig i "kärnfamiljer" fortfarande.

När min mamma och min pappa träffades så hade mamma fem barn sedan tidigare förhållande och min pappa två barn sedan tidigare förhållanden. Dom träffades då min mamma hade flyttat ner till Trollhättan och där bodde då min pappa och hans familj och släkt. Dom blev kära och flyttade sen till Norrland och mammas hemstad och där föddes jag.

Ganska tidigt i mitt liv separerade dom och han flyttade "hem" till Trollhättan igen där hans söner fortfarande bodde med sin mamma och hennes nya man medan jag stannade uppe i Norrland hos min mamma och hennes fem barn/mina halvsyskon. Vi sex barn har alltid bott heltid hos våran mamma men haft olika kontakt med våra pappor.

Jag hade ingen bra relation med min pappa under min uppväxt och vet inte så mycket kring relationen som han och mamma hade så kan inte säga så mycket om det. Jag och pappa hade väldigt sporadisk kontakt under min uppväxt. Men då jag var fyra år träffade min mamma Sten som hon har hållt ihop med sedan dess och han har funnits där för mig i vått och torrt under hela min uppväxt och min son har fått lära sig att han har två morfar för Sten är som en pappa för mig och som en morfar för Jesper.

Min pappa träffade en ny kvinna efter flytten hem till Trollhättan igen som han gifte sig med och han fick fem barn med henne. Dom var fortfarande gifta och ett par då min pappa avled feb -07. Eftersom jag inte haft "familjekontakt" med pappa under min uppväxt så kallar jag inte Lena för min bonusmamma eller dylikt men jag har kontakt med henne och jag tycker om henne jättemycket. Hon är en otroligt stark kvinna som försöker finnas där för alla och hjälpa så gott hon kan. Hon har gått igenom mycket och står fortfarande upp och kämpar på och det beundrar jag henne sjukt mycket för!

Om ni nu adderar alla syskon jag skrivit så märker ni att jag har tolv syskon.. Ja, det är halvsyskon men ändå syskon :) åldern på oss är sjukt stor skillnad på också. Mammas barn är: Torbjörn -66, Peder -68, Leif -70, Roger -72, Veronica -76 och så jag minstingen -81.

Pappas barn är: Peter -71, Stefan -73, (jag -81), Ann-Cathrine -86, Alexandra -88, Andreas -91, Anton -94 och Albin -01

Jag har alltså 15 år upp till min äldsta bror och 20år till mitt yngsta syskon :)

För att göra saken ännu lite roligare så hade Sten två barn sedan innan då han träffade min mamma. Ingela och Janne och faktum är att min syster Veronica är tillsammans med Janne ;) Tillsammans har dom Saga som jag så ofta brukar skriva om, som är Jespers kusin och som han alltid är med :) Hennes farfar är alltså tillsammans med hennes mormor ;)

- Lotta via iphone 4 eller iPad2

Inga kommentarer: