2011-06-24

Luftballongturen

Storfixade ju här hemma inför att lillasyster skulle komma, Tony och Jesper hann ju inte överraska mig med riktigt alla rum :)

Vips var klockan så mycket så det var dags att åka iväg och hämta SmurF och vidare till Burträsk för att åka luftballong :) Väl där så var markvindarna för starka för att vi skulle kunna lyfta så vi fick avvakta lite och var 20e minut fick dom skicka iväg en heliumballong för att kolla hur vindarna gick. En stund före klockan nio vart det dags. Då öppnade dom det överbyggda släpet och tog fram en liten liten korg och jag fick halvt en chock, hur skulle man rymmas i den? ;) tittade på SmurF som är höjdrädd och minen på honom är obetalbar ;) Allt blev väl så mycket verkligare då korgen kom fram kan jag tänka mig ;)

Förresten, då vi åkte till Burträsk och stannade vid macken fick jag ett infall och smsa mitt ex syster, som bor där o skriva att vi var där o skulle flyga luftballong och hon ringde genast upp och jobbade tydligen brevid platsen vi skulle starta ifrån :o och att hon just slutade så hon kom ut och höll oss sällskap och tog massa kort åt oss, snällt :) då vi lyfte tog hon oxå kort på oss från marken med sin mobil så jag väntar på att få dom skickade :)

Tillbaka till storyn. Dom tog ut en jättesäck o började ta ur själva ballongen och lägga ut den på gräset och sedan la dom ner korgen o spände fast. Fram med en stor fläkt typ och satte igång den medan jag o SmurF fick stå på varsin sida och hålla uppe öppningen så luften åkte in i ballongen o fylldes. Sen då den väl fylldes gick allting fort. Vips reste sig korgen och dom sa vi skulle hoppa in och så var vi iväg :)

Vi åkte norrut och sen österut och var väl uppe i luften ca 1-1.5h innan vi landade vid ett område som kallas sjön :) där fick vi hjälpas åt att packa ihop allt och följebilen kom och plockade upp ballongen :) vi fick fika och piloten började berätta om en sed som uppkom då dom började flyga med luftballonger osv och där man landar, där ska man få champagne i håret och blir då utnämnd som markgreve och markgrevinna av den platsen. Så jag har ett stort diplom nu där det står att jag är markgrevinna av sjön :)

Det var en sjukt häftig upplevelse som är värd varenda krona. Enda som var synd var att vi åkte mest över skog, hade gärna åkt över några byggnader och städer :) men det var värt varje krona iaf :)

Har ni möjlighet att åka med en luftballong så ta den :) vi hade ju tur att det bara var jag och SmurF som åkte tillsammans med piloten och en som skulle lära sig flyga luftballong :)
Piloten berättade att i Sthlm där han brukar flyga luftballong så är det typ 20pers som åker med varje gång och han har en värdinna tom som hjälper honom :)

Så om ni har chansen, ta den!


- Lotta via iphone 4 eller iPad2

Inga kommentarer: