2011-07-27

Samma men ändå olika?



Om ni kollar i listan på bilden så ser ni flera olika OB-tillägg som heter samma men är skillnad ändå i timmen..
Rad nummer två på dom som heter likadant är dubbelt så mycket i ersättning än samma benämning som står ovanför?

Är det på något sätt olika då man har sovande journatt? För jag vet att man får bara hälften av timlönen mellan 22-06 pga att man sover. Blir man väckt så ska det såklart direkt vara vaken natt den tiden, men sover man dom 8timmarna så får man lön för 4. Är det kanske något sånt så man bara får hälften av OB-ersättningarna oxå?

Jag kan inte komma på någon annan anledning.. Nån av er som vet? :)

2 kommentarer:

Lina sa...

Det kan ha att göra med olika klockslag. Inom restaurang får man ett ob efter typ 20.00, och ett större ob efter 01. Så det som heter typ ob vardag kväll eller vad det nu stod kan vara en sån grej. Men det är väl bara att gå in på fackets hemsida så finns säkert en förklaring.

Felicia6 sa...

Jo, men så har man inom vården också, men då är det tex. OB-kväll som är fram till 22 lr om det är 23 och sen heter det OB-natt fram till 06 tror jag..
Sen fredag kl19-måndag 06 så är det OB-helg som är högre, och vid storhelger är det OB-storhelg :)

Men just att det hette samma men var olika summor förstod jag inte riktigt men det var som jag trodde, det var då det var sovande natt så fick man hälften av ob-tilläggen oxå :)