2011-07-21

Torsdag och lilleputtlandet

Barnen sov till ungefär halv nio i morse så det blev en sovmorgon för oss, det tackar vi för :D

Dom klev dessutom upp typ själva och gjorde iordning och åt och sen spelade dom lite tvspel och efter en liten stund klev Tony upp och sen även jag :)
Psyk ringde mig idag om ett recept jag skickat in ansökan om förnyelse på och jag fick förklara lite för dom men hoppas det löste sig till det bästa :)



Tanken slog mig i morse att jag var lite sugen på att ta med barnen till lilleputtlandet. Meningen var att syrran skulle ta bägge barnen då hon slutat vid lunch, så Jesper slapp förskolan och Tony kunde sova inför sitt vakna nattpass på jobbet inatt men jag ringde henne och sa att vi tog barnen längre, om hon kunde ta barnen efter vi hade varit på lilleputtlandet och det var inga problem för henne.






Till barnen sa vi såklart inte vart vi skulle, utan bara att vi skulle på äventyr och i bilen på väg till stan så började jag berätta om att vi skulle åka och tälta och då Saga undrade om vi hade med oss mat, så sa jag att vi ska fiska och hoppas på att få fångst, för då ska vi grilla fisken över öppen eld och bägge barnen började skruva på sig i baksätet och oroa sig för hur detta skulle gå. Dom vart oroliga att vi inte skulle få någon mat och då jag började berätta att vi skulle tälta ända till söndag och att man får räkna med lite myror och spindlar i tältet så skruvade saga ännu mer på sig och utbrast om hur mkt hon hatade spindlar ;)






Då vi var framme vid lilleputtlandet och vi avslöjade det så såg man riktigt hur barnen pustade ut då dom slapp kissa o bajsa i skogen, och gå hungriga och få spindlar över sig på natten ;) Vilken hemsk mamma o moster jag är va? ;) :P






Dagen på lilleputtlandet var riktigt skoj faktiskt :) Vi har funderat på att åka dit flera år med Jesper men har aldrig blivit och man har ju hört hur "nedslitet" och ovärt det är att åka dit men jag tycker då helt klart det var värt varje krona. Okej, det var lite dumt att även vuxna kostade inträde på, då vi inte gör så mkt mer än att betala fika osv därinne, men 80kr/barn var heltvärt.







Dom fick ändå göra mycket saker och det var något som hände varje timme där oxå så man samlades vid scen och det ingick ju. Tex en timme så skulle dom jaga en bov och fick godis som tack för hjälpen. En annan timme fick dom leta skatter i sanden och då fick dom både godis och lilleputtpengar som dom kunde handla för i kiosken..




Varje timme lottades några nummer ut och då fick dom som vann välja en leksak och både Saga o Jesper vann på sina nummer.
En timme var det lilleputtvarvet där dom skulle springa och då fick alla som var med, en medalj att hänga runt halsen. En timme var det lilleputtgummans kalas så dom fick saft och kaka osv..





Så ja, 80kr/barn kan jag förstå att dom tar iaf :) Dessutom hade dom hoppborg, dom fick köra bilar och åka båtar. Dom fick en liten present i en lyckobrunn och fick gå äventyrsbana och trollstigar och tomtestigar. Dom fick måla sig som indianer och titta på kaniner och andra smådjur osv.





Barnen, ja dom hade det superskoj bägge två :) Bägge gäspade massor i bilen hem till syrran kan jag säga, och hade vi varit tyst en stund hade nog bägge barnen somnat ;) och Jesper... Han brukar ju ha energi som inte går att ta slut på i vanliga fall, men han var riktigt nära att somna i bilen sen ;)



Så min slutsats efter att själv ha varit där idag är att det är helt klart värt att åka dit med sina barn åtminstonde en gång i deras uppväxt. Dom kommer ha skoj :) Saga är 7.5 år gammal och Jesper är 5.5 och bägge hade ju som sagt jätteroligt :) Även jag och Tony hade skoj idag där och det var mysigt få åka dit och göra något med familjen tycker jag.

Inga kommentarer: