2011-07-23

Uppdatering om såret

Nu varnas känsliga människor igen för nu kommer det återigen bilder på mitt sår!!

Vad tycker ni, behövs varningarna ens? Dom flesta som läser min blogg borde väl vid det här laget veta att jag kan skriva om det mesta och är väldigt öppen om saker och ting och det kan komma bilder på sår osv eftersom jag skriver mycket om mina operationer o dylikt?


 OBS OBS OBS. BILDER PÅ ÖPPET SÅR!!



VARNING FÖR KÄNSLIGA!!



OBS OBS OBS SLUTA SCROLLA OM NI ÄR KÄNSLIGA!!


VARNING FÖR BILDER PÅ ÖPPET SÅR!!




---------------------


Sådärja, nu har väl dom känsliga slutat läsa efter alla dom där varningarna ;)

Tony är ju duktig och lägger om mitt sår varje dag, han pluggar ju till att bli Undersköterska så han tog gärna på sig den rollen och fixar mitt sår varje dag. Underbara maken min <3

Vi skulle ju bara byta varje dag första dagarna medan det vätskade igenom kompressen och då det slutat skulle vi börja byta varannan dag och sen var tredje dag men det vätskar fortfarande igenom så vi byter varje dag ändå nu :S Men börjar snart få slut på det där zinkpasta-plåstren som jag fick med mig hem. Kompresser och tejp till dom har jag så det räcker ett bra tag till men får nog ringa vårdcentralen och fråga om dom har några av dom andra så jag kan hämta hem.. Men vet inte säkert ens om vårdcentralen har såna.. Men det borde dom väl?

Iaf så lägger vi om såret varje dag och det ser väl lite bättre ut nu, det är inte massa död hud på sårlagret längre, utan nu är det färskt rött där. Dock kan såret ha smalnat av en aaaning säger Tony och det ser änna så ut då jag kikar på bilder oxå så vi får hålla tummarna.
Dock känns det som att detta kommer jag dras med i flera flera veckor, kanske månader innan det är ordentligt läkt.. Ska ju läka från sidorna och inåt i det där såret, så det kommer inte bara bli en skorpa ovanpå som det brukar vara..
---------------------------
Första två bilderna är från den 20e, alltså i onsdags och första gången Tony lägger om det. Dom la ju om det med zinkpastan även den 19e på sjukhuset :) På den undre bilden ser ni själva plåstret som zinkpastan är i, det ser nästan ut som att man klippt in en bit papper på bilden bara ;) Men det är som sagt, ett häftande papper innehållande zinkpasta av nåt slag som ska aktiveras då man fäster det i såret :)



Dessa två bilder nedan är från den 21a juli, andra dagen Tony lägger om såret



Och dom två sista bilderna är från igår då han la om det. 
Dock vätskade det igenom redan igår kväll så jag antar vi får lägga om såret även idag, vi hade tänkt börja med varannan dag nu, men verkar inte kunna gå :S



4 kommentarer:

Helena sa...

wow.vilken resa du har genomgått. Du inspirerar mig verkligen att fortsätta kämpa min resa mot en bättre hälsa.
En fråga: har du fått din plastik operationer gratis i ditt landsting?
jag hoppas jag också kommer få det,men är inte riktig säker..vem vänder man sig till och frågar om det ingår så att säga?
Ser att du även kämpar med ADHD,och detta göra att jag blir ännu mer imponerad. Min store son har ADHD och har mycket jobbigt just nu i tonåren.
Var stolt över dig själv...kram kram

Erika sa...

Jag tycker att såret blivit lite mindre - det var mer runt i formen på första bilden och mer ovalt på sista ser det ut som! Så have faith, det där kommer säkert att läka ihop jättebra om ni fortsätter att ta hand om det så bra som ni gör nu.

Lycka till! :D

Felicia6 sa...

Helena, tack så mycket för dina fina ord :)

Jag har fått bägge plastikoperationerna via mitt landsting, gratis, pga att jag hade så mycket problem och uppfyllde kriterierna som just mitt landsting hade för dom operationerna :)

Det brukar vara olika från landsting till landsting vad det är för kriterier, men vänd dig till din hälsocentral och be om en remiss för ditt häng så ska dom kunna hjälpa dig med det :)

Tack även för dina stärkande ord kring min adhd, hoppas det går bra för din son i hans kämpande. Det blir bättre bara han lär sig leva med det :) kram

Felicia6 sa...

Erika, tack så mycket :)
Jo vi tycker också att det har smalnat av lite och hoppas på att det blir bättre. Iaf så går det åt rätt håll :) Även om det kanske är väldigt långdraget så är det huvudsaken, att man stoppat såret att växa mer och försöker få det åt andra hållet istället :)