2011-10-19

Tisdag o akvariumets problematik

Då vi kom hem efter alla ärenden på stan så vart det snabbt in med maten i kyl o frys i skafferi och sen var jag ivrig att göra testet snabbt i akvariumet för att kolla om nitrithalten fortfarande var kritisk. Stickan jag fick med mig hem hade 7 rutor. Dom två översta visade nitrithalten och bäst vore om dom visade svagt svagt rosa, för då var det "bra" mängd eftersom ett akvarium alltid innehåller bakterier osv.

Nästföljande tre rutor har jag ingen aning om vad dom visar för värde och inte heller ruta 6 räknat uppifrån o ner. Men sista rutan. Ruta nr7 sa kvinnan att jag oxå skulle strunta i, OM inte den visade knallrött, för då var det illa.. Den rutan visade nämligen ph-värdet.

Såhär visade testet:


Jag blev såklart glad men chockad över att det var superbra nitrithalt med tanke på att det var dödligt kritiska nivåer på nitriten dagen innan.. Men oxå chockad då jag såg att ph-värdet snabbt blev neonröd och då ringde jag till butiken o pratade med kvinnan för bäst hjälp hur det kunde komma sig o vad jag skulle göra.

Hon kunde inte FÖR SITT LIV förstå hur i hela fridens namn jag kunde ha så sjukt högt ph-värde i karet och stod bara frågande i telefonen i princip. Sen gav hon mig klara instruktioner för resten av kvällen o sa att det blev ett ordentligt jobbande för mig med karet. (Hon sa oxå att det KAN ha varit förvaringen vi haft vattenprovet i då vi tog med ett prov till andra butiken, som haft något i sig som visade så hemsk nitrit dagen innan, för nitrit går inte till sig så mkt på ett dygn med bara nitrivec)

Först skulle vi hälla över lite av det gamla akvarievattnet i en bunke/hink och håva i fiskarna där. Sen skulle vi tömma hela karet, rengöra o skölja ALLTING som varit i karet förutom pumpen som skulle vara intakt. Den kunde nämligen ha lite "bra" bakterier i sig som fiskarna behövde och som kunde underlätta allt litegrann.
Då vi rengjort allt (och absolut INTE ha rengöringsmedel osv såklart) så skulle vi på nytt lägga i gruset i botten och sätta dit vattenväxterna och dekorationerna och sen fylla upp akvariet med nytt kranvatten och sätta fast pumpen igen i akvariumet. I med en dos nitrivec och sen vänta i en timme för att då hälla i dosen med aquatan. Sen vänta igen och efter ett tag skulle vi börja "koppa" fiskarna som var i hinken med gammvatten. 1dl vatten skulle tillsättas var 10e minut ner till dom i en timme innan vi äntligen fick ta håven o försiktigt håva fiskarna ner i det nystartade akvariumet. Sen var det bara att hålla tummarna för att inte alla dog på kuppen...


Tex kan jag nämna att då man först köper ett akvarium helt nytt o tillsätter aquatan så ska man ändå vänta i minst en vecka innan man börjar tillsätta fiskarna för det tar sån tid innan klimatet i akvariumet är okej för fiskarna.. Utan aquatan ska man vänta i över två veckor innan man tillsätter fiskarna i det uppstartade akvariumet..

Så jag var redigt nervös då jag la mig igår kväll över att lillemans fiskar eventuellt skulle vara döda allihopa idag.. MEN tack o lov har INGEN av dom dött under natten och snart har hela dagen gått oxå utan att nån dött. Peppar peppar. Håll tummarna nu för att vi får bra värden på nästa test vi gör på vattnet och att firrarna får börja må bra framöver!

Inga kommentarer: