2011-10-19

Tisdag o fixa bilen plus möten

Tisdagen var som vanligt skoldag för Jesper men även skoldag för Tony som vanligt. Denna tisdagen skulle dom börja med en ny kurs, så det blir nog skoj för Tony. Han såg framemot den iaf :)

Men tisdagen bestod även av att Tony skulle lämna in våran bil.  Ni förstår.. Vintern är ju i antågande mot våran norra del av landet och det börjar vara dags för vinterdäck. I torsdag så åkte Tony med bilen till mina föräldrar för att skifta däcken men då han bytt ut alla utom sista däcket så skiter det sig. Vi hade en original säkerhetsbult från Volvo på sommardäcken och den hade blivit kaputt så hur Tony än kämpade och donade så gick det inte få bort den.. Han tog då bilen o åkte till däckfirman där vi köpte vinterdäcken förra året och bad om deras hjälp att få upp den vilket dom inte fixade..

Så bara att sätta tillbaka sommardäcken så inte vinterdäcken som var på, skulle slitas snett iom att dom var sprillans nya förra säsongen.. Så vi fick köra med sommardäck upp till Ikea.



Vi pratade sen med "våran" bilverkstad som var väl kända om såna problem o fått hjälpa många personer innan o egentligen hade dom fullbokat i två veckor framöver men dom kunde klämma in oss på tisdagen iom att vi är återkommande kunder hos dom (både med saker som ska lagas, men vi gör oxå full service på bilen på varje miltal som rekommenderas hos dom) plus att det är relativt akut att få på vinterdäcken nu här uppe i norr så inte första halkorna slår till o vi har sommardäck.

Otroligt tacksamma för det är vi ju naturligtvis! Så då Tony åkt på tisdag morgon o lämnat av lilleman på skolan, så åkte han o lämnade bilen på verkstan o sen tog han sig till skolan.
Jag å andra sidan. Skulle ta bussen in till stan för en gångs skull för där hade jag bokat återbesök hos Kickis nagelmakeri plus att jag skulle på återbesök hos Optikern OCH hade ärenden uppe på solbacken som jag skulle göra sen då vi fick bilen.


Gjorde mig iordning och allt och kom på en stund innan bussen går att "fan, tony hade ju mitt visakort igår, lämnade han igen det lr har jag inga pengar på mig nu?".. Kollade plånboken som naturligtvis INTE hade mitt visakort.. Inte heller hade jag några kontanter på mig. Fick tag i mamma som kunde låna mig pengar till bussen iaf så jag tog mig till stan o snälla Kicki sa att det var bara att jag kom in senare o betalade, det var ju klart att jag ändå skulle komma på min bokade tid o förnya naglarna. Otroligt tacksam Lotta var jag i det läget kan jag säga ;)


Nåväl. Åkte till stan o fick superfina naglar men var klar mer än en timme före min tid hos optikern men jag gick dit o frågade om dom hade mycket folk lr om jag kunde få komma in tidigare. Fick vänta litegrann o passade på att ta mig en mugg med varm choklad som dom bjöd på. Var ju riktigt höstrusk ute.. brr..
 Men sen fick jag ändå komma in lite tidigare och Peder, som optikern heter, kollade läget hur jag tyckte det gått under veckan med att prova linserna och så kollade han i ögonen då jag hade på mig linserna och sådär :)


Han la en beställning på ett annat linsmärke som skulle vara bättre för torra ögon, då jag upplevt att dom blivit torrare ju längre dagen gått och han trodde inte det var endast pga att jag precis börjat använda linser, utan att jag kommer känna det torrt även längre fram. Vi pratade lite om mediciner oxå och han berättade att vissa mediciner kan göra så att slemhinnorna blir torrare och frågade om nån läkare nämnt det för mig, iom att jag även berättade om min hemska pollensäsong i ögonen i år, som jag aldrig haft problem med innan.

Men iaf så beställde han den där andra sorten och dom skulle finnas hos optikern på torsdag eller fredag, så det går ju snabbt :) Då skulle jag få prova 5par o se om dom blev bättre. Tog kort på linsetuierna som Larssons Optik har inne och som jag köpte förut till Tony ett par av, 40kronor styck kostar dom. helt okej pris :)


Då jag var klar där så hade Tony slutat skolan plus varit och hämtat bilen som var klar och han mötte upp mig i stan så jag fick mitt visakort och bibliotekskort. Vi sa hej då igen o han åkte och tränade som alltid på tisdagar och jag åkte upp o gjorde mina ärenden på solbacken. Skulle köpa en jordad skarvsladd jag fått bra erbjudande på och som mina föräldrar skulle ha, o så skulle jag köpa nån mjölk på dunk på Willys åt dom oxå. Var nån speciell mjölk. Men då jag ändå var där så passade jag på att fylla kylen o frysen oxå som började eka lite tomt. Blev en storhandling i slutändan ;) 2000kr på willys får man mkt mat för ska ni veta :p

Då jag ändå var uppe på solbacken så passade jag på att gå in på Arkens zoo och kolla in ett akvariummedel som jag fått rekommenderat över telefonen dagen innan av en i personalen där. Det skulle vara ett medel som SNABBT skulle sänka nitriten om det var riktigt illa med nitrithalten.

Medan jag kollade in medlet där så kom hon fram o frågade om jag behövde hjälp o jag anade nästan att det var samma kvinna som jag pratat med aftonen innan och mycket riktigt. Snäll som hon var så skickade hon med mig en teststicka hem så jag skulle kunna mäta nitrithalten hemma direkt i karet, o slippa risken att det kan vara något i själva förvaringen av vattenprovet som gjorde testet så kritiskt som jag gjorde dagen innan hos Akvariecenter.

Tackade otroligt mycket för all hjälp hon gett mig både över telefon och även där i butiken o tog sen o hämta Tony på gymmet o vidare hemåt. Bara en snabb pitstop på OKQ8 o hämta ut mitt "Buzzadorpaket". (Mer om testet jag fick med mig hem och om buzzadorpaketen finner ni i egna inlägg om dom)

Snabbt in med all mat hemma och sen göra vattenprovet och så hämta lilleman som blivit hämtad av mormor från fritids. Han hade med sig en tavla till mig som han fått av sin mormor och som det följde med pennor till så man kunde färglägga o det hade han då gjort medan han väntade på oss. Goungen :)
La han i bra tid på kvällen då det var dags för skola dan efter och resten av kvällen så var det akvariumet som gällde plus lite desperata hemmafruar :D

Inga kommentarer: