2011-11-14

Fars dag.

Igår var det ju dessutom farsdag! Så ännu mer uppvaktning och presenter.. Tur det är en gång om året dessa datum infinner sig nära varann ;)

Min pappa är död sedan drygt 4.5år och då han levde bodde han med sin nya familj nere i Vänersborg. Vi hade inte någon pappa/dotter-relation men jag är glad att jag tog krafter till mig att försöka få NÅN relation iaf till honom och hann få innan han avled efter otroligt många år som sjuk. Och tack vare att jag gjorde det så fick jag otroligt mycket bättre relation till mina småsyskon som levde med honom och som jag då kunde knyta starkare band till och det kommer jag alltid vara glad över. Älskar mina småsyskon i Vänersborg <3

Däremot har jag vuxit upp med en styvpappa sedan jag var 4år gammal, så jag har alltid sagt att jag har två pappor, för min styvpappa har verkligen varit som en pappa för mig. Han har tagit ansvar för mig, han har skällt på mig då det behövts, han har kramat mig och tyckt om mig villkorslöst och alltid funnits där för mig och, ja. Varit en pappa.

Samma sak med Jesper. Jesper har inte en morfar. Han har två. Han har morfar Bosse som är i himlen tillsammans med hans farfar Jonny och han har morfar Sten som lever och bor tillsammans med Jespers mormor. Då han frågar mig vem min pappa är så säger jag att morfar bosse är min riktiga pappa men att sten är som min pappa oxå och för Jeppe är allt det helt naturligt. Vi har även en bild då Jesper var liten och satt med min pappa Bosse i hans säng, som vi ibland visar han, för han kommer inte ihåg morfar bosse.

Men jag tycker jag har fixat det bra och naturligt även för Jesper utan att ta bort nån del i hans liv om ni förstår?

Igår så började vi såklart skämma bort pappsen i huset, Tony :) Tidigare i veckan då han var lite nere fick han öppna en tidig fars dagspresent och det var ett ps3 spel han väldigt gärna ville ha, Uncharted 3 :) Så då blev han glad ;)
Sen igår så fick han sova ut tills han vaknade, men sen kunde jag inte avsluta hans andra farsdagspresent utan hans hjälp så den fick vänta tills han vaknat.


Tony har nämligen velat att jag skulle sy en mössa till han men han har inte hittat "rätt" tyg han velat ha.. Så nu till slut så köpte jag flera enfärgade tyger men han var ju tvungen säga vilka han ville ha och i vilken ordning på mössan ;) Så efter han gjort det igår då han vaknat så fick jag sätta igång med hans andra farsdagspresent.
En egengjord randig mössa :) Först fick jag ju göra ett nytt mönster som skulle passa han, sen fick jag rita upp vart färgerna skulle vara så jag inte glömde det, sen  mäta och klippa ut av alla tygerna och hoppas på att det skulle bli rakt o rätt och efter många om och men så var mössan klar och min kära make blev toknöjd :D Gud så bra :) Var ändå en del jobb att få allt rakt o ordentligt :)




Efter han fått den så åkte vi o kirrade farsdagspresenten till min styvpappa. Vi, syrrans familj o våran mamma skulle lägga ihop nämligen till den o var jag som skulle köpa :P Sten är som en pappa även för syrran som oxå vuxit upp med honom  men inte haft någon kontakt öht med sin egen pappa. Det är hon som inte velat då han betett sig dåligt då hon var liten. Sen är hon sambo med Stens son, så han var ju oxå med på presenten till sin far.

Ja, ni räknade ut rätt ;) Min storasyster är sambo, och har barn med våran styvbror :) Så Sagas mormor lever ihop med Sagas farfar :P Tog ett tag innan förskolepersonalen slutade "rätta" saga varje gång hon pratade om farfar o mormor då dom trodde hon växlat ihop morfar-mormor o farfar-farmor *asg*

Han är iaf en stor naturmänniska. Jägare, fiskare, skogsmulle, you name it :) Så hade han surrat länge om en ny isborr så vi la ihop till en sådan åt han, men oxå ett microfleeceunderställ så han inte skulle frysa :)


Samtidigt då vi var o köpte den så hittade vi en värmefilt jag varit ute efter under en lång tid men känt var för dyr. Alltså inte en värmeDYNA, utan en värmeFILT.. Kostar runt 5-900kronor beroende på vart.. Men där vi köpte isborren, där hade dom ett erbjudande med 200kronor rabatt på den så då tyckte Tony att vi skulle slå till så nu har jag äntligen en värmefilt :D


Hittade även perfekta julklappen till syrran oxå, en ny router då dom ringer tony jämt så han får åka dit o hjälpa dom, så vi köpte den o gav den i tidig julklapp o sa dom skulle öppna den direkt och syrran stortjöt då hon såg vad det var :D Så nu hoppas jag dom kan installera den själva bara ;) Men glada som tusan blev dom iaf o det var ju bra :)

Eftersom huset vi köpt till Saga var så billigt o både Saga o Jesper älskat det så passade vi på att köpa ett även till Jesper och han fick öppna det paketet redan igår och satte genast igång med att montera ihop det med Tony o sen börja måla. Den står dock i tvrummet nu, för den får inte plats i hans rum ;)


Inga kommentarer: