2011-11-22

Jesper 6år. Hurra till min fina grabb :)


15e november 2005 så föddes våran fina grabb Jesper med en hejdundrande entre. Lr nåt ;)

Hade värkar som jävlades med mig från fredagen till måndag kväll, Slemproppen åkte på söndagen tillsammans med vattnet, men det var något som missades och fattades fel av personalen på förlossningen så det märkte dom först på tisdagen då dom skulle ta hål på hinnan o inget vatten kom..

Jag blev inlagd på måndag kväll pga att jag hade så ojämna värkar o haft sen fredagen och Jespers hjärtljud åkte berg o dalbana så dom ville ha in mig på observation.

På tisdag morgon tog dom hål på hinnorna som det då inte fanns kvar nåt vatten i, och gav mig värkstimulerande och från att ha gått med 10-15min mellan värkar så sa det bara pang så hade jag 2min mellan dom.. Från kl10 fram till kl 14 hade jag gått från att vara öppen 2 cm till att vara öppen 8 och då hade Jeppe sjunkit ner till sista "steget" innan han skulle ut men iom att hans hjärtljud blev värre o värre berg o dalbana så beslöt dom sig att göra akutsnitt och svisch sa det, så var jag nere på operation och fick det gröna skynket uppsatt framför mig så jag inte skulle se vad dom gjorde.

Dom skulle göra snittet med mig vaken och det skulle räcka med edan jag hade fått innan... Dock räckte inte det riktigt märkte vi då dom var inne på "dom sista lagren" innan dom fick upp livmodern utan jag kände helt plötsligt vad dom gjorde längst in och trodde jag skulle dö av smärta!

Snabbt gav dom mig mer i eda-slangen plus att jag fick lustgas pga att jag skrek efter lustgas för att snabbt få nån lindring av att dom skurit i mig o jag hade känt det.. Men sen efter ett tag tog den nya bedövningen så dom kunde få ut lilleman o en igenkalkad moderkaka..

Jag åkte på uppvaket o låg där ensam i två timmar medan dom skulle mäta o väga lilleman o Tony hängde med dom. Då Tony o sköterskan väl kom till mig på uppvaket var lilleman redan inlagd på Neo och dom skjutsade mig dit så jag fick träffa min son lite mer än dom få minutrarna nere på op.

Första jag ser då jag rullas in på uppvaket är en pytteliten bebis som blir stucken i huvudet med en kanyl o jag kommer ihåg hur synd jag tyckte om bebisen o bebisens familj men fick sekunden efter reda på att det där var MIN son...

Dom två nästkommande dagarna så var Jeppe nere på neo o jag uppe på bb och fick finna mig i att bli nerkörd på neo då nån hade tid att göra det, för jag fick absolut inte gå ner själv nyopad o allt.. Där fick jag oxå några minuter på mig att prova amma oxå men dom gav honom ersättning oxå såklart..

Tredje dagen blev jeppe utskriven o fick komma till bb till mig o då bestämde jag mig att nu var det nog med sjukhus! Sa åt dom att jag vägrade vara inlagd över helgen, och isf kunde jag komma tillbaka på måndagen för koller, men denna fredag SKULLE jag o min familj hem.

Och så vart det. Hem fick vi åka och det var underbart skönt! Måndagen tillbaka för koller men det gick bara finfint och sedan dess har lilleman mått kanoners :) Enda har varit att han varit under kurvorna i vikt o längd, men ändå haft en fin egen kurva och längd o vikt har följt varann bra så ingen har oroat sig för honom :)
Sen då han var 6månader gammal åkte vi in o blev inlagda på barn akut och det visade sig då att han hade mjölkproteinallergi och han har fått specialkost o specialvälling sedan dess.

Numera har han dock mjölk/grädde osv i maträtter och han kan äta en skiva ost, lr smaka en liten bit tårta osv utan problem men han dricker inte ren mjölk än och i skolan har han laktosfri kost.

Min fina kille som nu blivit en sån stor grabb :) Älskar min Jesper så otroligt mycket <3




Inga kommentarer: